Koolhydraat arme leefwijze

In een eerder blog had ik gezegd dat ik nog een keer dieper zou ingaan op wat nou een koolhydraat arme leefwijze inhoud.
Koolhydraat arm wil zeggen dat je minder koolhydraten gaat eten/drinken. Normaal eet een mens ongeveer rond de 200 gram koolhydraten per dag. Bij een koolhydraat arm dieet zit dit tussen de 20 en de 50 gram. Dit is dus behoorlijk veel minder dan bij iemand die “gewoon”eet, helemaal als je bedenkt dat in een gemiddelde boterham ongeveer 30 gr koolhydraten zit.
Ik zelf eet nu al een aantal jaar koolhydraat arm met een koolhydraat aantal grammen van tussen de 20 en 30 gram. Dit betekend dus dat het bij mij in mijn dagschema niet past om brood, rijst, pasta of aardappels te eten. Ook veel producten die veel suiker bevatten zitten hoog in koolhydraten, dus ook die heb ik uit mijn schema geschrapt.
Wat doen koolhydraten
Koolhydraten geven snel energie/suikers af aan het bloed waardoor je korte tijd meer energie zult hebben. Daarom zeggen veel mensen ook dat je koolhydraten nodig hebt om goed de dag door te komen. Ik ben echter van mening dat dit niet zo is, maar hier later meer over.
Ook zorgen koolhydraten voor bloedsuiker schommelingen. Iedereen kent wel de after dinner dip of het chagrijnig worden bij honger/trek. Dit heeft grotendeels ook mee te maken dat je lichaam dan aangeeft koolhydraten nodig te hebben of juist bezig is na het eten de koolhydraten die in eens in grote hoeveelheden het lichaam binnenkomen te verwerken. Dit proces veroorzaakt bloedsuiker schommelingen met de daarbij horende emoties.
Dit is voor mij 1 van de grootste redenen om niet meer van deze leefstijl af te willen omdat sinds ik begonnen ben met deze leefwijze ik een zeer stabiele bloedsuiker spiegel heb en dit zeer fijn is voor mijn lichaam.
Vet/ eiwit
Als je minder koolhydraten gaat eten zal je lichaam een andere brandstof moeten gaan krijgen om zijn energie uit te halen. Voor mij is dit vet. Voor veel mensen zijn vetten echt not done maar ik heb daar nu geen problemen meer mee. Ik kan er nu echt van genieten om een dot slagroom met een klein beetje vers rood fruit bij mijn ontbijt te eten, of een gekookt eitje met een stukje oude kaas als snack ’s avonds. Het betekend niet dat ik onbeperkt vet en eiwitten kan eten want als ik hier lang teveel van binnen krijg zal ik ook weer aan gaan komen. De meeste mensen die 20 tot 30 gram koolhydraten eten zullen 1 keer hun gewicht aan eitwitten eten en anderhalf keer hun gewicht aan vetten.
Dit betekend voor mij:
20/30 gram koolhydraten
67 gram eiwitten
ongeveer 100 gram vetten

2 gedachten over “Koolhydraat arme leefwijze

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *